fbpx

ENG / SWE

Stockholm
c/o Epicenter
Mäster Samuelsgatan 36

111 47 Stockholm
070 312 00 22

Sundsvall

c/o House Be

Storgatan 40

852 30 Sundsvall

070 375 79 14

Skala upp med digitala superkrafter

Share on facebook
Share on linkedin
Digitalisering står för nära på hälften av all produktivitetsutveckling hos företagen de senaste 25 åren enligt en rapport från Tillväxtanalys. Att Sveriges stora företag varit duktiga att hämta hem effekterna av digitalisering är ganska uppenbart. Det räcker att titta på utvecklingen på Stockholmsbörsen de senaste åren fram till 2021 för att få det verifierat. Men hur står det egentligen till med den digitala mognaden hos Sveriges små och medelstora företag? Tyvärr inte lika bra som hos det stora företagen visar en rapport från 2019, också den från Tillväxtanalys.

Det är oroväckande då 99% av landets företag är små och medelstora företag, samt att dessa företag står för ca 65% av alla arbetstillfällen i privat sektor.


Vilka krafter är det som sveper över oss och vilket förändringsbehov leder det till?

Vi möter dagligen starka förändringsvågor i form av ny teknologi, globalisering, geopolitiska spänningar, klimat och miljö. Lägg dessutom på det en pandemi och ett krig i Ukraina.

Entreprenörskapsforum gjorde en undersökning av företagens digitala  förändringsbehov efter pandemin. Det var ganska intressanta resultat. Det visade sig att företagen ansåg att i princip alla processer hade behov att förändras. Ett område sticker ut ordentligt. Det är marknadsföring och försäljning, där företagen menar att den processen har förändrats helt. Men även sättet att bedriva produktutveckling, produktion, inköp, administration, logistik, kundsupport och inte minst hela företagets affärsmodell är föremål för ökad grad av digitalisering.

Telia menar i en ny rapport att företagen som vill säkra en plats i framtiden befinner sig på en digital transformationsresa där vi ser en helt ny affärslogik:

  • från massproduktion och konsumtion till kundanpassning och gemensamt skapande
  • från fysiska produkter med begränsad mobilitet till sammankopplade system med ständig utveckling
  • från fristående enheter till sammankopplade system med ständig utveckling
  • från värdekedjor till värdenätverk.
Helt klart växer en bild fram hur digitalisering påverkar hela företaget, alla funktioner i företagets ända in i ryggmärgen och företagets hela existens. Digitalisering äter sig in i företagets syfte, vision och värderingar och påverkar strategi, organisation, processer, erbjudanden, infrastruktur, relationer och kontaktytor. Som ägare och företagare måste vi ägna mera tid och att förstå var världen är på väg - och hur vi bygger kapacitet, kompetens och förmågor att navigera framåt.

Hinder att runda

Det finns naturligtvis ett antal hinder att överkomma. Enligt Entreprenörskapsforum som undersökt saken kämpar många företagare framförallt med fyra områden för att få fart på sin digitala omställning:

  • Brist på kompetens inom det digitala området (störst)
  • Utnyttjar inte digitala plattformar och säljkanaler för att få nya kunder
  • Bristande förmåga att öka sin produktivitet med hjälp av digital teknik
  • Bristande investeringar i ny digital teknik.
Det är uppenbart att konkreta effekter som ökad produktivitet, tillväxt och innovation kan nås via digitala arbetssätt och processer. Men hur når vi dit och hur kommer vi igång? Hur skapar vi våra digitala superkrafter? Vilken kompetens och resurser behöver vi?

Resan böjar hos ägarna

Jag brukar säga att en framgångsrik digitaliseringsresa börjar hos ägarna. Hur ser en framtida målbild ur för vårt företag. Hur kan vi skapa nytta och värde för våra kunder i en digitaliserad värld? Hur kan vi som företag vara relevanta om 10 år? Hur mycket är vi beredda att investera för att skapa ett hållbart företag. Jag brukar nämna Volvo som ett bra exempel. De har en tydlig roadmap för framtiden. Från förbränningsmotor, via elbil till självkörande fordon. 

Hur ser er roadmap ut för företaget framåt?

Hoppas denna artikel inspirerar att tänka kring hur en fullt “digitaliserad version” av ert företag ser ut.
För er som intresserade av fördjupning i ämnet så kommer det webbinars framöver kring hur organisera för tillväxt och med mera inriktning mot digital transformation. Följ oss på Linkedin eller via nyhetsbrev på hemsidan så får ni inbjudningar till kostnadsfria webbinars.


Bästa hälsningar
Magnus, Co-Founder/CEO Scalex

Relaterade inlägg